آزربایجان باشین ساق اولسون . بو بیوک مصیبتی تسلیت دییرم بوتون

آزربایجانی لارا . روحی شاد اولسون


موضوعات مرتبط: گنجینه خاطرات ، تصاویر ، شاعرین واشعار وگفته های انان ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : پنج شنبه 25 آذر 1395برچسب:, | 3:7 بعد از ظهر | نویسنده : علیرضا بهزاد بیگدیلو |

 

·         نقل از مرحوم حاج رحيم بيگ زاده -به قلم دهنز عباس زاده نوه آن مرحوم
قوجه بیگلو:
این طایفه از جنوب خاک عثمانی(ترکیه کنونی) به ایران مهاجرت کرده و از قزلباش های شاه اسماعیل به شمار میرفتند که در جنگ ایران و عثمانی به نفع ایران و شاه اسماعیل جنگیده و حماسه ها افریده اند.
·         1- جلوس طایفه قوجه بیگلو – قوجه بیگ و پسران قوجه بیگ – حاج حسنعلی بیگ – استان بیگ
2- پسر حاج حسنعلی بیگ – علیرضا بیگ – رییس تیره علیرضا بیگلو
3- پسران استان بیگ - چهار پسر از یک مادر به نامهای 1- میرزا حسین – آقا حسین – خان حسین – شاه حسین 2- دو پسر از یک مادر نیز به نامهای علی حسین – کلب حسین
4- پدر قوجه بیگ به نام ببر سیاه مشهور بوده که یکی از سرداران و نام آوران نادر شاه بود
5- استان بیگ عموی علیرضا بیگ و همچنین پدر زن علیرضا بیگ بود .
6- ردیف 3 بند 1 که چهار پسر استان بیگ را تشکیل داده از بنیان گذاران طایفه عیسی لو واقع در محل ارشق (ارشه) هستند که در واقع اجداد طایفه عیسی لو می باشند . همچنین پسران ردیف 3 بند 2 استان بیگ هفت تیره از طایفه قوجه بیگلو را به نام تیره های 1- جوروق بیگلو 2- نورواله بیگلو 3-نصر اله بیگلو 4-شاه پلنگ خان 5-آل اسکندر 6- توپال آلی را تشکیل داده اند .

اما حدود و اختیارات حاج حسنعلی بیگ پدر بزرگ تیره علیرضا بیگلو از مال و مکنت و اغنام و احشام و اراضی و مراتع بسیار غنی و در بی نازی بسر میبرده اند . که در ذیل بشرح آن می پردازیم :
1- دره بنفشه (بنفشه دره سی) 2-پیله چای با بیست وچهار روستا و با شانزده ییلاق و با شش اسیاب آبی 3- محله ارشق (ارشه) کلخوران از جمله حاج حسنعلی بیگ هفتاد قطار شتر داشته که هر قطار از هفت شتر جماز و باربری تشکیل شده بود و در جلوی هر قطار شتر یک شتر نر نیز بعنوان جلودار افسار شتران به تعداد ان افزوده می شد که جهاز همه شتران از پارجه های حریر بسیار مرغوب مخمر بافت با سلیقه و با ظرافت بسیار مخصوص نقش و نگار جهاز شتران را زبانزد عام و خاص کرده بود که اکنون در تهیه آن پارچه های مخمری باید هزینه های بسیار هنگفت را متحمل شد .
حتی کسانی که در آن زمان در مراسمات عروسی برای خرید جهیزیه دخترانشان به بازار می رفتند چون جنس پارچه جهاز شتران حاج حسنعلی زبان زد همه بود به بزاز می گفتند که پارچه ای برای ما تدارک ببیند از جنس جهاز شتران حاج حسنعلی باشد و نه بدل آن بلافاصله بزاز متوجه می شد و همان پارچه را به قواره می کشید .
جلوس نادر شاه مقارن است با زمان حاج حسنعلی . در زمان جلوس نادر شاه که قاعدتا هر پادشاهی یا هر سرداری که پا به عرصه مملکت داری می نهاد اولین سیاستش این بود که به سراغ کسانی برود که از مال و مکنت و اغنام و احشام بیشتری برخوردار باشند . در آن زمان نیز یعنی در حدود دویست و پنجاه سال پیش قبل از جلوس طایفه قاجاریان بزرگترین ملک و فئودال خطه آذربایجان حاج حسنعلی زبانزد همه بود که مورد ظن نادر شاه و سرداران وی شد که به دستور نادر شاه و توسط سرانش تمام مال واموال و دارایی و اراضی حاج حسنعلی مصادره دولت نادر شد و ما بقی اموال نیز ثبت و ضبط اموال دولت شد - گذشته از اینها پیله چای و کلخوران و دره بنفشه را خادمان اردبیل از دولت خریدند و محال ارشق (ارشه) محمد بیگ پدر نوراله بیگ از خالصه دولت بنام تیره علیرضا بیگ در آوردند و چون قراش بیگ پدر امن اله بیگ ریش سفید تیره علیرضا بیگلو بود توسط محمد بیگ دعوت شده و جریان را با ایشان مصلحت فرمودند .
قراش بیگ با مصالحه محمد بیگ خالصه بدست آورده را بین تیره های رعیت گارام ساری (لیملوکندی) و هانپا و خود تیره علیرضا بیگلو تقسیم نموده و ملک خویش را بنام خودش به سند مالکیت امضا نمودند و سه آسیاب آبی طایفه علیرضا بیگلو بنامهای زیر بالاخانه مجید خان واقع در ساری تپه مال درگاه بیگ و دیگری در یارم تپه مال آدی گوزل بیگ پدر قراش بیگ و سومی روبروی آسیاب یونس بیگ مال نوری بیگ عموی قراش بیگ که هرکدام به قیمت نا چیزی به نوراله بیگ رئیس تیره نوراله بیگلو فروخته شد .
بهرام خان قوجابیگلو :
فرستنده مطلب : جناب آقای ارسام طالش میکائیل
·         بهرام خان قوجه بیگلو: بزرگمردی از تبار اصلان خان روملو و سرکرده ای غیرتمند از نسل قوجه بیگلو هاست او فرزند مردی بود که بیش از پنجاه سال از عمر خود را در میدان مبارزه و جنگ سپری کرده بود بهرام خان در میان هشت فرزند نوروالله بیگ قوجه بیگلو از نظر سنی کوچک ترین انها محسوب میشد اما همه ی صفات شجاعت و جسارت و دلاوری پدر را به ارث برده بود .
و در این میان وارث درگیری های ایلی و غارت و چپاول ایلات و طوایف دیگر نیز شده شده بود به طوری که در دوره ی سرپرستی او بر طایفه ی  نوروالله بیگلو شدیدترین جنگ ها و در گیری ها ی قوجه بیگلو ها با حاجی خواجه لو ها گیگلو ها و ایلات اردبیل و خلخال به وقوع پیوست بعد از در گذشت نوروالله بیگ فرزند ارشدش محمد بیگ جانشین پدر شد و حدود پانزده سال بر خاندان بیگ زادگان نوروالله بیگ لو به طور مشترک با سردارخان بر کل طایفه ی قوجه بیگلو ریاست کرد.
اوازه ی بهرام خان قوجه بیگلو با پیدایش نهضت مشروطه خواهی و فعالیت ازادیخواهان در اردبیل و مشکین  بیشتر شد به طوری که هیبت و ابهت او لرزه بر اندام طرفداران مشروطه و نظام جدید در اداره ی امور کشور می انداخت حقیقت این است که بهرام خان از همان اوایل فعالیت مشروطه خواهی در مشکین و اردبیل به مخالفت و قلع و قمع انها بر خاست ازادیخواهان از ترس او جرات فعالیت در مشکین شهر و قلمرو شاهسون ها را پیدا نمی کردند.
·          نوروالله خان قو جا بیگلو :
·         نوروالله بیگ قوجه بیگلو :از مشاهیر بسیار معروف ایل شاهسون و  از رجال و فرماندهان سپاه ایران در دوره ی سلطنت محمد شاه و ناصر الدین شاه قاجاراست.
·         نوروالله بیگ پسر علی حسن از احفاد قوجه بیگ و بنیانگذار طایفه ی مسما به اسم خود در ایل شاهسون بود که حدود پنجاه سال با اقتدار و جاه و جلال بر خاندان خود سر پرستی کرد.
·         رؤساي طوايف قوجابيگلو، عيسي‌لو، گيكلو و حاجي‌خوجالو با اميرلشگر عبدالله‌خان تهماسبي و ديگر افسران ارتش احتمالاً در بهار 1923م./1302ه‍.ش.
·         ايستاده از چپ به راست: ايلديربيگ قوجابيگلو، امامعلي‌خان قوجابيگلو، اميرخان قوجابيگلو (اميرتومان)، محرم‌بيگ قوجابيگلو، اسماعيل‌بيگ قوجابيگلو، نوروزخان قوجابيگلو، آيازبيگ قوجابيگلو، مين‌باشي‌بيگ حاجي‌خوجالو، عاليشان‌خان گيكلو، جوادخان حاجي‌خوجالو، حاتم‌خان گيكلو، بهرام‌خان قوجابيگلو، حاجي‌فرج گيكلو، اميراصلان عيسي‌لو و برادرانش موسي‌بيگ و عيسي‌بيگ و ناشناس. نشسته از چپ به راست: اميني، جعفرقليخان، ناشناس، گورشاد خسرولو، آغاكيشي پيرايواتلو، اميني (نوكر بهرام‌خان) و محمده (نوكر نوروزخان) ايستاده در جلو: ابوالقاسم‌خان سرتيپ، عبدالله‌خان اميرلشگر و سرهنگ محمدعليخان
·         دوره ی نوجوانی و حتی کودکی او مصادف با جنگ های خونین فرزندان قوجه بیگ بود و با چشمان خود قطعه قطعه شدن پدر و عمو ها و بنی اعمام خود را دیده و کینه و عقده ها را با قتل و کشتار و غارت و چپاول بنی اعمام و جنگ و مبارزه با نیروهای دولتی ایران و مرزبان اشغالگر روسیه خالی کرد زندگی و شخصیت حقیقی نوروالله بیگ با توجه به انبوه گزارش ها و نوشتجات ماموران روسیه و حکمران اذربایجان و اردبیل بر ضد او در هاله ای از ابهام قرار گرفته است از یک سو او را به عنوان فرمانده رشید  واران جنگجوی شاهسون در میادین در مرزهای روسیه و قلمرو ایل شاهسون چهره ی انسانی یاغی غارتگر و شرور را از او ترسیم کرده اند. در دوره ی محمد شاه قاجار (1250-1264 ق) نوروالله خان در جنگ با اوزبک ها افغان ها و ترکمن ها به عنوان فرمانده واحدهایی از سواران شاهسون شرکت داشته و رشادت ها از خود نشان داده بود.
·         به گزارش رضا قلی خان هدایت در یکی از این عملیات ها جنگ چنان مغلوبه شد که سواران طرفین چون تار و پود به یکدیگر اختلاط و ارتباط جستند و در ان محاربه نوروالله خان شاهسون که سر کرده ای مرادافکن و دلیری صف شکن بود جنگی رستمانه کرد و بسیاری از ان سواران را بر خاک افکند او در میدان عملیات دیگر جلادتی به کمال ظاهر ساخته و دشمنان را پراکنده کرده بود.
·         در این دوره از تاریخ زندگانی نوروالله بیگ مورخان متقدم دوره ی قاجار از شجاعت و رشادت و دلاوری نوروالله سخن گفته اند.
·         نوروالله بیگ در جریان اختلاف های خاندان قاجار به تخت نشانیدن ناصرالدین شاه در سال 1264 ق نیز نقش موثر و تعیین کننده داشت و حاجی میرزا اقاسی صدر اعظم  وقت را که مخالف سلطنت ناصر الدین شاه بود.
·         تعقیب و اسباب و اموال او را غارت کرد و به خاطر همین دخالت کار ساز بود که تا پایان عمر حامیانی در تهران و در بار ناصرالدین شاه داشت و در مواقع خطر به تهران میرفت و سخت ترین مشکل ها را حل میکرد.
·         نورو الله بیگ هشت پسر داشت به نام های: محمد بیگ و امیر خان و احمد خان و بایندر و طرلان و ماشاالله و انشا الله و بهرام خان که هر یک از انان در نوع خویش سرکردگانی بزرگ در طایفه ی قو جه بیگلو به شمار میرفتند که از معروف ترین و شجاع ترین فرزند نوروالله بیگ به بهرام خان میتوان اشاره کرد که بزرگ سواری زبده و سرکرده ای معروف و شجاع در طایفه قوجه بیگلو به شمار میرفت.
فرستنده مطلب : جناب آقای ارسام طالش میکائیل



موضوعات مرتبط: گنجینه خاطرات ، شاعرین واشعار وگفته های انان ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 25 مرداد 1391برچسب:, | 1:40 قبل از ظهر | نویسنده : علیرضا بهزاد بیگدیلو |

 

طایفه ی اجیرلو:
طایفه اجیرلو دارای تیره های بنام سوروتلو - اسماعیلی - امیر خانلو - شئینلو - اروسلو - بدرلو - کوسالو - حلاجدار - یعقوب بیگلو - قره سقالو - قرمز سقالو میباشد بالغ بر بیست هزار نفر جمعیت دارد!
این طایفه همراه با طایفه ی قو جه بیگلو از جنوب عثمانی ترکیه کنونی وارد ایران و دشت مغان شده و با جدا شدن از طایفه ی قوجه بیگلو یک طایفه ی مستقل به نام اجیرلو در مغان را تشکیل دادند که این طایفه به روی کار امدن و پادشاه شدن شاه عباس و شاه طهماسب صفوی کمک زیادی کرده است.
نصرت بیگ شاهین اجیرلو:
نصرت بیگ اجیرلو فرزند علی اکبر حدود سی سال در دوره ی پهلوی کدخدایی و ریش سفیدی طایفه ی اجیرلو را بر عهده داشت او چهار برادر به نام های سلیمان و سلمان عسگر و عمران داشت که ازجنگجویان ممتاز زمان خود بوده اند و علاوه بر اشتغال به کشاورزی در ساحل ارس به دامپروری و کوچ نشینی نیز میپرداختند
کربلایی نصرت بیگ اولین بار کفایت و شایستگی خود را در درگیری سواران شاهسون با نیروهای اسماعیل اقا سمیتقو در اواخر دوره ی قاجار نشان داد او به همراه برادرش سلمان بیگ فرماندهی دسته ای از تفنگچیان اعزامی از طوایف شاهسون را بر عهده داشتتند.
همچنین در درگیری های عشایر با بلشویک ها و نیروهای متجاوز شوروی به ساحل ارس در سال 1301نصرت بیگ و برادرانش همراه تحت امر نعمت بیگ پسر عبادالله بیگ جنگی سختی با روس ها کرده و شجاعت و رشادت زیادی از خود نشان دادند.
مهم ترین وقایع دوران نصرت بیگ قاعله ی فرقه دموکرات بود که ایشان با تهدید ودر سال 1324 به باکو فراخوانده شد و با انها همکاری کرد و در کنگره ی خلق اذربایجان شرکت جست.
او پس از پذیرش در هیئت ملی 39 نفره منتخب کنگره ی خلق و بعد از انتخاب مجلس ملی از سوی مردم بیله سوار مغان به نمایندگی مجلس مذکور انتخاب شد وی علاوه بر سمت نمایندگی مجلس ملی به عنوان سرپرست عشایر شاهسون اداره ای را نیز در مشکین شهر دایر کرده و به امور عشایر مشکین و مغان میپرداخت.
بیشتر معمرین بر این باورند وبزرگان عشایر چنین میگویند که نقش کربلایی نصرت بیگ را در حوادث دوره ی فرقه ی دموکرات اذربایجان ستوده و بر این باورند که او برای نجات طوایف شاهسون از فتنه و ازار و اذیت فداییان فرقه و با صلاحدید و مشورت ریش سفیدان و کدخدایان ایل شاهسون با تشکیلات فرقه ی دموکرات همکاری میکرد به طوری که با مدیریت و درایت او مردم منطقه از گزند کمونیست ها و عناصر فرقه مصون ماندند اما بعد از پایان فتنه که کربلایی نصرت بیگ به وسیله ی عوامل امنیتی و نظامی محمد رضا شاه پهلوی دستگیر و زندانی شد هیچ یک از بزرگان شاهسون نتوانستند در ازادی او گام موثری بردارند نصرت بیگ شاهین که در سال 1325 دستگیر و زندانی شده بود به مدت دو سال در زندان پهلوی حبس شد و با توجه به عوارض و اثار فشارهای روانی و جسمانی بعد از ازادی در بستر بیماری افتاد و در سال 1329 دار فانی را وداع گفت.
 
قوطاز شاهین اجیرلو:
پس از رحلت پدر نصرت شاهین اجیرلو پسرش قوتاز شاهین اجیرلو با وجود جوانی سرپرستی طایفه ی را بر عهده گرفت و در دوره ی 25 سال کدخدایی بر طایفه ی اجیرلو در میدان کدخدایان طوایف شاهسون از اعتبار و جایگاه اجتماعی ممتازی برخوردار شد و مورد توجه مسولان و مقامات اذربایجان شرقی و منطقه ی اردبیل و مغان قرار گرفت با پیروزی انقلاب اسلامی قوتاز شاهین علاوه بر احتمال تعقیب از سوی دادگاه انقلاب از ناحیه ی عوامل خودسر گروه های کمونیستی نیز احساس خطر کرد و در سال 1358 از ایران خارج شد و حدود بیست سال در خارج از کشور و بیشتر در ترکیه و اذربایجان شوروی به سر برد اما به هر حال به دامان میهن بازگشت و دارفانی را وداع گفت.

فرستنده مطلب : جناب آقای ارسام طالش میکائیلو


موضوعات مرتبط: شنیدنیها ، شاعرین واشعار وگفته های انان ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 25 مرداد 1391برچسب:, | 1:37 قبل از ظهر | نویسنده : علیرضا بهزاد بیگدیلو |

 

·         گیگلو :
·         گیگ: سرزمینی در عثمانی( در شهر ایزمیر ترکیه کنونی) میباشد که در ان زیارتگاهی برای افراد وجود دارد که بسیاری از افراد در قدیم افراد مبتلا به یرقان را برای بهبود به ان زیارتگاه میبردند که عدهای از این افراد در زمان شیخ صفی الدین صفوی پدر بزرگ شاه اسماعیل صفوی وارد ایران شدند و در منطقه ی مغان و مشکین امروزی طایفه ی گیگلو را تشکیل دادند و عده ای دیگر نیز از همان زمان در ترکیه ماندهاند و هم اکنون انها را با نام گیگلویاصیل در ترکیه میشناسند.
حاج فرج گیگلو :
حاج فرج گیگلو رئیس طایفه ی گیگلو
·         از مشاهیر طایفه ی گیگلو در دوره ی قاجاریه بود که بیش از پنجاه سال علاوه بر ریاست و کدخدایی بر طایفه ی خویش در تمام حوادث اجتماعی و سیاسی اذربایجان نیز حضوری موثر و قدرتمند داشت.
·         پدرش کربلایی محمد علی بیگ بعد از پایان جنگ های ایران و روس و انعقاد عهد نامه ی ترکمنچای در سال 1243 ق طایفه ی گیگلو را که گفته میشود از طوایف مشهور به یدی اویماق مغان بوده با نظارت حسن خان موغانی سرحد دار دولت ایران در منطقه ی اولتان ساحل ارس اسکان داده بود با ارام شدن اوضاع سیاسی و اجتماعی اذربایجان این طایفه نیز همراه با سایر طوایف به زندگی کوچ نشینی در ییلاقات سبلان و قشلاقات مغان روی اورد.
·         مشهور است که در دوره ی سلطنت ناصرالدین شاه قاجار محمد علی بیگ یکی از حکام دولتی را به قتل رسانیده و به پناه گاخ خای قراباغ فرار کرده بود وی مدتی بعد با امان نامه ی دولت ایران بازگشته و در محکمه ای مجرم شناخته شد اما سوابق نیک و به ویزه رشادت های او در مرزداری جانش را نجات بخشید و از مجازات رهایی یافت.
·         کربلایی محمد علی بیگ هشت پسر داشت که از میان انها عبادالله بیگ و حاجی فرج مشهور بوده و جانشین پدر شدند حاجی فرج با بزرگانی چون جواد خان امیر تومان حاج خواجه لو و بهرام خان و نوروز خان قوجه بیگلو و محمدقلی خان و نجفقلی خان الارلو و پاشا خان و باباش بیگ طالش میکائیلو همدوره بود و با این سرکردگان مشهور شاهسون درگیری های سخت طایفه ای داشت علاوه بر این در جنگ ها ی شاهسون ها با مرزداران روسیه دوشادوش انها رشادت و غیرت فوق العاده ای از خود نشان داده بود.
·         روزگار حاج فرج در عهد حاکمیت دولت مشروطه و ایام اشوب و نابسامانی در اذربایجان به درگیری ها ی محلی و منطقه ای گذشت و طایفه ی او نیز متحمل لطمات و صدمات جبران ناپذیری شد.
·         در خصوص مبارزه با روس ها جنگجویان تحت امر حاجی فرج و برادرزاده اش عالشان خان از ستون اصلی نهضت مقاومت ضد اشغالگری شاهسون ها بودند و در سال 1330 ق در دامنه ی سبلان و منطقه ی ارشق مغان حماسه هایی جاویدان در تاریخ مبارزات عشایر افریدند.
·         و خاک ایران از وجود بلشویک ها و کمونیست ها ی متجاوز پاک کردند. وی در سال 1312 ه.ش پس از هشتاد سال در گذشت و حاتم خان جانشین پدر در ریاست و کدخدایی شد
·         عالشان خان گیگلو :
·         از بزرگان خوشنام عشایر مغان و از سرکردگان جنگجوی طایفه ی گیگلوی ایل شاهسون است که حدود چهل سال بر قسمتی از طایفه ریاست و کدخدایی داشته ودر مقایسه با حاج فرج گیگلو شخصی دولتخواه و ازادی خواه شناخته میشده است .
·         عالشان پسر حبیب و برادر زاده ی حاجی فرج گیگلو ست. به استناد اطلاعات و گزارش های موجود در اسناد و متون تاریخی و گفتار معمرین محلی در دوره ی سلطنت مظفرالدین شاه قاجار عالشان خان با بروز اختلافات خاندانی از ریاست حاجی فرج بیرون رفت و به صورت مستقل بر قسمتی از طایفه ی خویش کدخدا شد.
·         در حوادث عصر مشروطه خواهی در اذربایجان عالشان خان به همراهی عمران خان حاجی خواجه لو به هوا خواهی از دولتمردان و حکام اذربایجان و اردبیل و ازادی خواهان برخاست و در تمام درگیری ها مخالفان و موافقان مشروطیت در کنار حاجی خواجه لو ها در ارسباران و مشکین و اردبیل با مستبدین جنگیدند در سال های 1327 ق که مخبر السلطنه ی هدایت والی اذرباجان نقی خان رشید الملک حکمران اردبیل میرزا هاشم حکمران اهر و وزارت داخله ی ایران و انجمن ایالتی اذرباجان خطاب به حاجی حضرتقلی خان و عمران خان حاجی خواجه لو صادر کرده اند از غیرتمندی  و مراتب وطن پرستی و دولت خواهی و مرزداری کدخدایان طایفه ی گیگلو قدردانی و سپاسگذاری شده است.
·         نام عالشان خان در اذهان معمرین منطقه به عنوان انسانی مبارز در راه ملت و نجات دهنده ی مردم باقی مانده است به طوری که مشهور است عالشان خان و برادرش عین الله حتی در برابر حملاتی که قوجه بیگلو ها با استفاده از توپ های غنیمتی از روس ها برای تصرف مشکین شهر در سال 1326 ق انجام میدادند مقاومت ورزیده و شهر و مردم ان را نجات داده بودند پس در گذشت عالشان خان هوار خان جانشین او شد.
·         بانو مشهد گله گیگلو :
·         دختر عباس گیگلو و همسر عالشان خان و زنی بلند قامت و خوش سیما و زیبارو بود که از بانوان محترم طایفه ی گیگلو به شمار میرفت و نسبت به رعایا مهربان و پناهنگاه بود . او در  ایام بحرانی و قحطی و خشکسالی گرفتاری های رعایا را بر طرف میکرد و مردمداری او هنوز هم زبانزد عام و خاص است خواهر ایشان به نام بانو کابی گیگلو زن حاتم خان گیگلو بود .
·         در دوره ی حیات بانو گله گیگلو کسی از بیگ زادگان جرات ظلم و تعدی نسبت به رعایا را نداشت در بروز اختلافات طایفه ای ان بانوی کاردان نیز در مجلس داوری و حل اختلاف شرکت کرده و با نظرات صائب و دلسوزانه کمک های شایانی به رفع کدورت ها و اختلافات میکرد .
·         وی در ایام محرم و رمضان مراسم تعزیه ی شهیدان کربلا و مجلس روضه تشکیل داده و روزانه بیش از ده راس از گوسفندان خویش را ذیح کرده و از ثروت خود فقرا و مستمندان و حاضرین مجلس عزاداری را اطعام میکرد او در سال 1345 دار فانی را وداع گفت و در صحن مسجد روستای کولیار مشکین شهر به خاک سپرده شد
·         حاتم خان گیگلو :

حاجی فرج گیگلو 14 پسر داشت که یکی از انها به نام وردعلی در درگیری سواران شاهسون  با نیروهای شیخ عبیدالله در دوره ی ناصر الدین شاه در میدان رزم کشته شده بود از میان سیزده برادر دیگر حاتم خان که مردی کاردان سیاستمدار و دور اندیش محسوب میشد بعد از رحلت پدرش در سال 1312 به ریاست طایفه انتخاب شده بود او توانسته بود با درایت و سیاست اختلافات طایفه ای را که در زمان پدرش به اوج خود رسیده بود حل کرده و گیگلوها را به طایفه ای قدرتمند و موثر در میان ایل شاهسون تبدیل کند.
·         او همچنین در اواخر دوره ی قاجار در جریان جنگ اردوی دولتی با اسماعیل اقا سمیتقو در جمع سواران تحت امر جواد خان امیر تومان حاجی خواجه لو در جنگ شرکت کرده و رشادت و شجاعت بسیاری از خود نشان داده بود در حالی که سیاست فکری حاتم خان و قدرت جنگی جواد خان با هم باعث ایجاد پیروزی شده بود که سیاست فکری حاتم خان تاثیر و کمک به سزایی در پیروزی در این جنگ داشت که بعد از جنگ و تصرف منطقه ی اسماعیل اقا سمیتقو یک کمربند بزرگ و قدیمی از پوست مو طبیعی حیوان و نیمه چرمی زیبای اسماعیل اقا در انجا مانده بود که حاتم خان کمربند را به طایفه ی خویش اورد .
·         موضعگیری حاتم خان گیگلو در غائله ی فرقه ی دموکرات آذربایجان :
·         بعد از تجاوز نیروهای اشغالگر شوروی به ایران در سال 1320 و فعال شدن عناصر گروهای کمونیستی در اذربایجان شدیدترین فشارها بر روسای عشایر شاهسون از سوی عناصر امنیتی سیاسی و نظامی اشغالگران وارد میشد.
·         یکی از این افراد متنفذ و محترم حاتم خان گیگلو بود که نمایندگان اعزامی میرجعفر باقر اف رئیس جمهور اذربایجان شوروی با شیوه های مختلف تطمیع و تهدید در صدد جلب همکاری وی با تشکیلات حزب توده و فرقه ی دموکرات اذربایجان بر امدند در مهر ماه 1320 حاتم خان گیگلو به همراه دیگر روسای طوایف شاهسون در جلسه ای که با دعوت محمد ساری جالنیسکی نماینده ی مخصوص میر جعفر باقر اف در اردبیل تشکیل شد و حضور یافت.
·         در شهریور 1324 کنسولگری شوروی در اردبیل حاتم خان گیگلو و چند نفر از کدخدایان شاهسون را به اردبیل احضار کرده و انها را به اعلام استقلال اذربایجان و شاهسون ها تحریک کرد اما حاتم خان و بسیاری از بزرگان شاهسون این خواسته ی کنسول شوروی را نپذیرفت منظور اصلی کنسولگری روانه کردن حاتم خان گیگلو و رستم خان عیسی لو و فرض الله بیگ طالش میکائیلو به باکو بود تا بدین وسیله روحیه ی طوایف شاهسون و اهالی را متزلزل و زمینه ی اجرای مقاصد حزب توده را در منطقه فراهم کنند.
·         امتناع حاتم خان گیگلو  و فرض الله بیگ پاشایی از رفتن به باکو در نقش بر اب شدن توطئه های عناصر فرقه ی دموکرات میر جعفر باقر اف رئیس جمهور اذربایجان بسیار موثر افتاد
·         ماموران امنیتی شوروی که مقاومت و سازش ناپذیری حاتم خان را مانعی جدی در نفوذ به قلمرو طایفه ی گیگلو و نواحی مشکین و اصلاندوز تلقی میکردند در صدد ایذاء و اذیت فرزندان او از جمله بالا خان و علی خان بر امده و بدین تربیت با زور و تهدید خواستار همکاری انها شدند.
·         اخرین ملاقات ماموران شوروی با حاتم خان گیگلو یک ماه قبل از 21 اذر 1324 صورت گرفت زمانی که کنسول شوروی در تبریز به همراه ماموران اطلاعاتی شوروی به منزل حاتم خان در مشکین شهر رفت و او را تهدید کرد که او نیز میبایست مانند سایر روسای طوایف به کناری نشسته و در سیاست و امور بخش مشکین شهر دخالت نکند و الا با او و امیر اصلان عیسی لو به طور دیگر رفتار میشود.
·         در طول یک سال فعالیت فرقه ی دموکرات اذربایجان خواه با زور و تهدید و خواه با توجه به سیاست محتاط حاتم خان یکی از فرزندان او به نام علی خان رئیسی در مراکز هواداری کرد و حتی در درگیری های پاییز سال 1325 با مخالفان فرقه ی دموکرات جنگید بالا خان فرزند دیگر حاتم خان نیز به عنوان ریاست اداره ی شهربانی فرقه ی دموکرات در مشکین شهر با مخالفان فرقه جنگیده بود.
·         محمود خان برادر حاتم خان نیز نماینده ی مجلس ملی اذربایجان از منطقه ی عشایر مشکین شهر بود حاتم خان تا اخر عمر فرقه دموکرات متحد امیر اصلان بیگ عیسی لو باقی ماند و تسلیم انها نشد.
·         در سال های بعد از سقوط فرقه ی دموکرات نیز حاتم خان رئیس طایفه بود و مردم او را کد خدایی ایلدار رعیت پرور متدین و وطندوست شناخته و می شناسند.
·         حاج محمود خان گیگلو (برادر کوچکتر حاتم خان) :
·         از بین برادران حاتم خان گیگلو محمود خان برادر کوچک حاتم خان فردی شایسته تر نسبت به دیگر برادرانش بود که ازلحاظ دارایی و ثروت نسبت به حاتم خان و برادرانش برتر بود.
·         محمود خان خود نیز تحت امر حاتم خان گیگلو قرار داشت و تمام مخارج مادی دیگر برادرانش را میداد.

فرستنده مطلب : جناب آقای ارسام طالش میکائیل

بيگهاي اصيل در گيگلو :
بيگهاي اصيل در گيگلو تيره ي عليپناهلو ميباشند كه اجدادشان از خيلي زمانهاي پيش از تركيه آمده است حتي اين احتمال هم وجود دارد كه ولايت گيگ در تركيه اسم يكي از اجداد عليپناه بيگ باشد اما بيگهاي كه اكنون در گيگلو بيگ شناخته شدند يعني خاندان حاج فرج بيگهاي اصيل نيستند عليرضا و پسرش محمدعلي كه به ترتيب پدر بزرگ و پدر حاج فرج بودند در اواسط قرن نوزدهم از قرهباغ آمده اند.
در واقع خاندان حاج فرج از 150سال كمتر به ايران آمده اند در ان زمان و قبل از آن قدرت طايفه ي گيگلو در دست عليپناهلوها بود از بيگهاي آن زمان ميتوان به امراه بيگ نبي بيگ نهمت بيگ سليمان و نريمان بيگ و عباس سر تيپ بود كه عباس بيگ در دوره ي يكي از شاهان قاجار درجه ي سرتيپي گرفت واز آن به بعد به عباس سرتيپ معروف شد اما زماني كه خاندان حاج فرج وارد ايران شدند قدرت را از دست عليپناهلوها خارج كرده وخود را بيگ ناميدند و كلا در كتابهاي مربوط به شاهسون تاريخ گيگلو را از خودشان شروع كردند.
در ادامه ي مطالب قبلي:زماني كه قوجا بيگلوها مي خواستند مشگين را تصرف كنند همين عليپناهلوها در كنار حاج فرج و عالشان با قوجا بيبيگلوها جنگيده ومشگين را نجات دادند اما در كتابها صحبتي از علي پناهلوها به ميان نياوردند.عليپناهلوها هم اكنون با نامهاي ميرزازاده پناهي نعمتي و اطاعتي هستند.
شجره نامه علیپناه لوها :

شجره نامه نسل علیپناه بیگ}امراه بیگ فرزند علیپناه بیگ است.سه پسر امراه بیگ عبارتند از نبی-آقاجعفر-حاج حسن}پسر نبی:سلیمان}پسران سلیمان:عباس سرتیپ-نهمت-نریمان}نسل عباس سرتیپ و نریمان با نام پناهی ونسل نهمت بانام نعمتی است
}پسران آقاجعفر:میرزاحسین-آقاحسین-آلجعفر}نسل میرزاحسین بانام میرزازاده نسل آلجعفربانام اطاعتی ونسل آقاحسین بانام پناهی است}.نسل حاج حسن الان یک تیره ی مستقل هستند پسران حاج حسن عبارتند از کاظم ومحمدتقی .نسل کاظم بانام کاظمی ونسل محمد تقی بانام تقوی است وبانام حاج حسنلو هستند.
بيگهاي اصيل در گيگلو :

بيگهاي اصيل در گيگلو تيره ي عليپناهلو ميباشند كه اجدادشان از خيلي زمانهاي پيش از تركيه آمده است مهاجرت این تیره در زمان شاه عباس بوده است یعنی علیپناهلوها از نسل یونسور پاشا یا الله قلی پاشا میباشند. اما بيگهاي كه اكنون در گيگلو بيگ شناخته شدند يعني خاندان حاج فرج بيگهاي اصيل نيستند عليرضا و پسرش محمدعلي كه به ترتيب پدر بزرگ و پدر حاج فرج بودند در اواسط قرن نوزدهم از قرهباغ آمده اند.در واقع خاندان حاج فرج از 150سال كمتر به ايران آمده اند در ان زمان و قبل از آن قدرت طايفه ي گيگلو در دست عليپناهلوها بود.شجره نامه نسل علیپناه بیگ}امراه بیگ فرزندعلیپناه بیگ است.سه پسر امراه بیگ عبارتند ازنبی-آقاجعفر-حاج حسن}پسر نبی:سلیمان}پسران سلیمان:عباس سرتیپ-نهمت-نریمان}نسل عباس سرتیپ و نریمان با نام پناهی ونسل نهمت بانام نعمتی است
}پسران آقاجعفر:میرزاحسین-آقاحسین-آلجعفر}نسل میرزاحسین بانام میرزازاده نسل آلجعفربانام اطاعتی ونسل آقاحسین بانام پناهی است}.نسل حاج حسن الان یک تیره ی مستقل هستند پسران حاج حسن عبارتند از کاظم ومحمدتقی .نسل کاظم بانام کاظمی ونسل محمد تقی بانام تقوی است وبانام حاج حسنلو هستند.امراه بیگ از فرزندان علی پناه بیگ که کل علی پناهلوها بعد از علی پناه بیگ ازنسل او هستند کردکه بسیاری از مناطق مغان مشگین وییلاقات در دست اینها بود امراه بیگ
در دگیری با طایفه دمیرچیلو که آن زمان با گیگلوها همسایه بود به ضرب گلوله کشته
شده بود ومحل کشته شدن او ازآن موقع به بعد به داوالان تپه معروف شد.
عباس سرتيپ كه آخرين نفر ريس طايفه از اين خاندان بودكه در دوره ي قاجار درجه سرتيپي گرفته بود حتي درآن زمانها به اين خاندان به چشم اجاق نگاه مي كردند بعد از عباس سرتيپ عالشان و حاج فرج قدرت را از دست اين خاندان خارج كردند.

فرستنده مطلب : جناب آقای سعيدپناهي گيگلو
( از نسل عباس سرتيپ بزرگ )

موضوعات مرتبط: گنجینه خاطرات ، شاعرین واشعار وگفته های انان ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 25 مرداد 1391برچسب:, | 1:34 قبل از ظهر | نویسنده : علیرضا بهزاد بیگدیلو |


باغیشلایان و مهربان آللاهین آدی ائیله
از : بختیار علیمرادی

بیگدیلی ائلی اوغوز طایفا سینین (24) بویوندان بیریدیر. تخمینآ (1004)ئینجی میلادی ایلی برابر دیر (395)ئینجی هجری قمری ائیلینه کی شرقدن غربه کؤچوب نقل مکان ائدیبلر. شرق سرحدلرینده(مرزلرینده)- سلطان (محمود غزنوی) ائیله دویوشوبلر و ایران اولکه سینین مرکزینده (10) ائیللرله اوتوراق ائدندن سونرا بیر پاراسی اسکی یوردلاری آذربایجانا –ارمنستانا – وبیر پاراسی شاماتا گئدیبلر و ایندیلیکده ده جوولان آدلانان بؤلگه سینده ساکین دیرلر . تخمینآ (30) اوتوز مین عایله تیمور ائیله بیرلیکده اسکی یوردلارینا آذربایجانا حرکت ائتدیکده اردبیل ده (سلطانعلی سیاه پوشون) ائیسته گی ائیله تیمورون اوردوسون دان آیریلیب اردبیلین اؤزونده و هنده ورینده ساکین اولوبلار.
او زاماندان بو طایفه نین آدی بیگدیلی. بیگدیلی شاملو. ویا شاملو آدلانیبدیر. (خاجه سلطانعلی) نین بو ائسته یی ائچین بو طایفه شیخ صفی الدینله اورتاق بیر فیکیره گلیب صفوی لر حاکیمیتینین یارانماسیندا ده یرلی روللار اوینامیشدیرلار.(243)ائیل صفوی لر حاکیمییتینده .

اولکه اداره چیلیینده بویوک یئر توتموشدورلار و بوتون (لشکری وکشوری) ائیشلرینی اله آلیب شعیه لیگین یایلماسیندا بویوک فدا کارلیقلار ائدیبلر وایران اولکه سینین استیقلالینا سبب اولوبلار..ایندیلیکده بیگدیلی طایفاسیندان ایران اؤلکه سینین تهران-قم-ساوه-ترکمن-ملایر-همدان-علیشگر-ثلاث-مرند-خوی-مراغه-قوشا چای(میانداب)-کلاله-دزفول-اهواز—خوزستانین -گون چیخانی-رامهرمز- ائیذه قعله تل-فارس قاشقای ائلینده- شیراز-خراسان-بجنورد-قوچان ..خمسه-زنجان-اردبیل – خیاو(میشکین شهر)گرمی-بیله سوار- موغانین خوروسلو بؤلگه سینده سیاب کنیدی وباشقا کندلرده- قشلاق دشت(جعفر آباد) موغان شهر(پارسا آباد) وباشقا اؤلکه لرده- قافقاز سیراداغلارینین (جنوب) طرفینیده-گورجیستاندا-ارمنستاندا-گونی آذربایجاندا-ترکییه جیمهورییتینین گون دوغان طرفینده- سورییه ده-شامدا- لبنانین جولانینین داغلیق بؤلگه سینده-قبرسده- عراق اؤلکه سینین اربیل.موصل.کرکوک شهرلرینده- افغانیستان اؤلکه سینین. هرات.قندهار شهرلرینده یاشاماقدادیرلار..موغان بؤلگه سینده (آغا رحیم )قئشلاقی قئشلاقلاری ارشق ماهالیندا (آلاچیق تپه سی)یازلیقلاری و ساوالاندا چکی چای)ینین باش هیسسه سی یایلاقلاریدیر موغان بؤلگه سینده . موغان شهر(پارسا آباد )شهرینین هنده ورینده (8) سگگیز کند بیگدیلی ائلینه عایدیر.ساری گبه لی (فیروز آباد ) - اوزون قویو- قاطار آباد-بهرام آباد- حاج جعفرلو.(جعفرآبا د)-قاسیمعلی کندی-گؤوشلی- تازه کند( قدیم و جدید ده )- و باشقا کندلرده ده یاشایانلاری واردیر.او جومله دن =ایران آباد- ملا کندی-پاراقیشلاق...بو کندلرده یاشایان بیگدیلی لر(5) بئش گؤبکدن.

تیره دن.. عیبارتدیرلر.1- تیره ساری گبه لی-آغ ساققالاریندان حاجی خان احمد ماهیر حاجی سید وئردی علیمرادی و حاجی فیروزخسروی.2-تیره بالاخانلی آغ ساقاللاریندان.حاج سواد وحاج مهدی قولو جهانگیرزاده-3-تیره گؤوشلی.آغ ساقلاریندان حاجقلعلی باوفا وحاجی یوسفعلی باوفا 4 -تیره علی مرادلی آغ ساققلاریندان حاج دادار قنبرزاده.حاج ارشد خدابخش5-تیره معصوملو آغ ساققاللاریندان حاج نور علی نورالهی.....باتی آذربایجانین گون دوغان یؤنونده (56) طایفا مووجوددور بونلاردان یئددی طایفا یئددی اویماق آدلانیر.

بو یئددی یئره بؤلونن یئددی اویماق طایفالار بونلاردیرلار.1- بیگدیلی2- هومونلو3- حاج خاجه لو4-کورآباسلو5-ایواتلو6-حسین حاجیلو7-عربلو. بو یئدی اویماق طایفالاری موغان شهر( پارساآباد) شهه رینین هنده ورینده یاشایرلار....بیگدیلی ائلی آذربایجان ایران ودونیا ادبیاتینا کارافئی ضیاء لی عالیم و ادبیات خادیملری وئرمیشدیر...بیگدیلی ائلینین ایندیلیکده موغان بؤلگه سینده کیتابلار ی ائیشیق اوزو گورن یازیچی وشاعیرلریندن.... بختیار علیمرادی(موغان اوغلو) شهاب وطندوست و رامین جهانگیرزاده...دیرلر

 

 


موضوعات مرتبط: گنجینه خاطرات ، شاعرین واشعار وگفته های انان ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 25 تير 1391برچسب:, | 1:13 قبل از ظهر | نویسنده : علیرضا بهزاد بیگدیلو |

صفحه قبل 1 صفحه بعد

.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • اسکندر